Zajęcia gordonowskie dla przedszkolaków?

Wydawać by się mogło, że gordonki to zajęcia zarezerwowane tylko dla Maluszków. W Polsce coraz bardziej popularne są zajęcia gordonowskie dla dzieci od urodzenia do 3 roku życia, jednak niewielu instruktorów prowadzi zajęcia również z przedszkolakami. A zajęcia gordonowskie dla przedszkolaków są wyjątkowe!

Zresztą… Uważam, że dzieci w wieku 3-6 lat są wyjątkowe. Energiczne, nieraz przekorne i uparte. Charakterne takie! Niektóre są nieśmiałe, nieufne. Domagają się uwagi i mają ogromną potrzebę wyrażenia siebie na różny sposób – dużo mówią, biegają, krzyczą, głośno się śmieją, lubią się tulić, są niesamowicie zaangażowane! Zazwyczaj wybierają swój ulubiony kolor chustki, zajmują swoje ulubione miejsce obok przyjaciół.

Dzieci przedszkolne to grupa, z którą praca jest dużym wyzwaniem. Niektórzy prowadzący zajęcia muzyczne dla przedszkolaków po pewnym czasie rezygnują. Jednak my uwielbiamy prowadzić zajęcia gordonowskie dla dzieci 3-6 letnich! Ta miłość nie przyszła jednak od razu.

Jako początkujący instruktorzy zajęć gordonowskich nie do końca zdawaliśmy sobie sprawę z tego, że w energii przedszkolaków jest potencjał do rozwijania w nich muzykalności. Ta energia i przekorność dzieci nieraz nas przebodźcowywała! Pewnie niektórzy z Was zastanawiają się, jak nabraliśmy wiatru w żagle? Odpowiedź na pewno Was nie zaskoczy – to ciągłe doszkalanie się w zakresie teorii uczenia się muzyki profesora Edwina Eliasa Gordona oraz doświadczenie w pracy z przedszkolakami nauczyło nas wielu rzeczy.

No dobrze, do sedna! Co się dzieje na zajęciach gordonowskich dla przedszkolaków? I po co wogóle przedszkolakom takie zajęcia? 

Nie lepiej na tańce? A może na pianino lub skrzypce? Moje dziecko pięknie śpiewa - musi pójść na wokal!

Na zajęciach gordonowskich dla przedszkolaków pielęgnujemy potencjał muzyczny dzieci, ich muzykalność, poczucie rytmu (które przyda się na zajęciach tanecznych), tonalność i wrażliwość muzyczną (idealne przygotowanie do gry na instrumencie), pomagamy też odkryć swój głos w śpiewie. Bez muzycznego potencjału (potocznie mówiąc talentu) późniejsza nauka gry na instrumencie może być męczarnią, tańce nuuuudą a śpiewanie może łaczyć się z poczuciem wstydu.

Zajęcia gordonowskie służą rozwojowi talentu muzycznego u dzieci. Trwają około pół godziny i są wypełnione muzyczną treścią – melodiami i rytmiczankami. Nie jest to taka zwykła i popularna treść! Melodie są w skalach modalnych, na przykład w eolskiej, miksolidyjskiej, doryckiej a rytmiczanki są nieraz w kosmicznym metrum – na 7 lub na 11. Dzieci osłuchują się z bogactwem treści muzycznych uczestnicząc w angażującej „zabawie” i nawet nie zauważają tego, że zaczynają mieć poczucie rytmu czy tonalności. Niejednokrotnie rozmawialiśmy z rodzicami, którzy są zachwyceni efektami zajęć gordonowskich u swoich 3-6 letnich dzieci.

Na potencjał muzyczny dzieci przedszkolnych możemy wpłynąć w dużym stopniu, a na potencjał muzyczny dorosłego minimalnie albo wcale. To jest główny powód tego, że warto, by dzieci przedszkolne regularnie uczestniczyły w zajęciach gordonowskich. Regularność jest warunkiem do wzrostu potencjału muzycznego!

Previous
Previous

Muzyki można nauczyć się tak, jak języka mówionego

Next
Next

Czy zajęcia gordonowskie są potrzebne maluchom?