Muzyki można nauczyć się tak, jak języka mówionego

Od pierwszych dni życia dziecko słucha. Słucha, jak bliscy rozmawiają, słyszy hałas, muzykę, szept, szum wokół siebie. Dorośli mówiąc do maluszka używają całych zdań a maluch słucha ucząc się przy okazji języka. Jest jeszcze za mały żeby odpowiadać, ale powolutku zaczyna rozumieć kontekst – nie rozumie każdego pojedynczego słowa ale wyobraża sobie, o czym mówią ludzie wokół.

Z nauką muzyki jest podobnie. Maluszkom trzeba pokazywać różnorodną muzykę aby rozwinąć jego muzykalność! Od samego początku życia dzieci budują swój słownik muzyczny. Jeżeli mają okazję słuchać jedynie krzykliwą muzykę z bajek, z popularnych serwisów internetowych lub słuchają prostej muzyki w systemie dur lub moll, ich słownik muzyczny będzie ubogi a ich muzykalność się nie rozwinie. 

A co to ta „różnorodna” muzyka dla maluszków? 

- Byłoby idealnie, gdyby dziecko słuchało muzyki śpiewanej a capella (głos ludzki bez towarzyszenia instrumentów).

- Byłoby idealnie, gdyby słuchało muzyki w różnych skalach muzycznych, nie tylko w systemie dur i moll. 

- Byłoby idealnie, gdyby osłuchiwało się z przeróżnymi rytmami regularnymi i nieregularnymi. 

- Byłoby idealnie, gdyby osłuchiwało się z muzyką bez słów (słowa są bliższe dzieciom, więc muzyka może stać się mniej ważna).

- Byłoby idealnie, gdyby dziecko słuchało skontrastowanej muzyki.

Na nasze zajęcia gordonowskie zapraszamy dzieci już od urodzenia. Śpiewamy do nich w dwugłosie, bez użycia słów i instrumentów. Śpiewamy w skalach modalnych, rytmizujemy w różnych metrach. Dzieci osłuchują się z ogromną różnorodnością muzyczną.

Maluchy przychodzące regularnie na zajęcia gordonowskie czerpią ze spotkań ogromne korzyści. Bez względu na to czy na zajęciach są skupione czy zajęte czymś, przy każdej czynności słuchają. Czasem odpowiadają muzycznie tak jak potrafią, czasem wpatrują się w prowadzących, czasem odwracają się od nich plecami, ale nadal słuchają. 

I to wcale nie jest tak, że dzieci muzyków są genetycznie uzdolnione, a dzieci osób nie muzykalnych mniej zdolne. Talentu muzycznego nie dziedziczymy. Bardzo duży wpływ na poziom zdolności muzycznych ma środowisko, w którym maluchy wzrastają. Warto więc zadbać o rozwój muzyczny jak najwcześniej - czy dziecko ma 2 miesiące, 2 lata czy 5 lat.

Next
Next

Zajęcia gordonowskie dla przedszkolaków?